woensdag 16 februari 2011

Diepding 25: Screencasting

Dit diepding heeft bij mij eerst verwarring opgeleverd. Wat is nu een screencast?
Uiteindelijk begreep ik dat het eigenlijk een instructie is. Hetzij een filmpje of foto.
Dit wordt gemaakt met de pc, er komt dus geen camera aan te pas. De handelingen die je verricht op je pc worden opgenomen en dat kan van alles zijn. Erg mooi is het als je de handelingen met gesproken woord kunt ondersteunen, maar ik heb geen microfoon.....
jammer!
De mogelijkheden voor de bibliotheek zijn erg groot. Je kunt het personeel snel iets uitleggen (beeld zegt meer dan 1000 woorden!), maar ook naar de klanten kun je één en ander uitleggen. Veel mensen weten toch nog niet hoe ze materiaal zelf kunnen verlengen. Van deze handelingen kun je makkelijk een screencast maken en op de website plaatsen. En dit is maar een simpel voorbeeld.
Maar nu blijft de vraag, waar maak ik een screencast van?
Bij de ploeg die nu met de 23-dingen zijn begonnen, en ja... ik volg er velen, merk ik dat er veel vragen zijn over het plaatsen van een foto van Flickr op de blog, dus............
Hierbij:
Foto van Flickr op de blog zetten
Unable to display content. Adobe Flash is required.

Als je deze screencast groter wil zien klik dan op de titel (link)

woensdag 2 februari 2011

Diepding 24 : Mediawijsheid

Niet wereldvreemd worden door media wijs te zijn! Wie beeldtaal heeft leren lezen, mediaproducten kan maken, snapt hoe media werken, zit niet aan de kant maar speelt mee.
Dit las ik in een artikel op mediawijsheid.nl.
De aanpak en herkenning van digibeten is van groot belang. Met de publicatie "Vaardige burgers aan het loket" waarin tips staan voor het herkennen van digibeten en het doorverwijzen naar geschikt opleidingsmateriaal zou voor ons van groot belang kunnen zijn. Helemaal als we opleidingsmateriaal /- cursus kunnen leveren of geven.

Het programma "Klik en Tik" heb ik bekeken en lijkt mij uitermate geschikt voor ouderen.
Waarom dit niet onder begeleiding in de bibliotheek geven.
Voor jongeren is het een 'suf' programma, maar misschien willen zij wel helpen uitleggen.

En natuurlijk is de vraag :"Hoe krijg je ze naar de bibliotheek?"
Maar kunnen wij de klanten niet vragen wat ze willen leren t.a.v mediawijsheid en ook waar?
Niet alleen een cursus in de bibliotheek maar ook in de school, buurthuis, bejaardenflat!
Of een mediacursus als een Tupperware party?

dinsdag 1 februari 2011

VerdiepDingen

Nee.......even geen Spotify aan, want ik moet nadenken. Wat heb ik geleerd, wat doe ik er nog mee en wat gebruik ik op het werk van de 23 geleerde dingen??

En nu ik terugblik zie ik dat ik de toepassingen meer privé dan op mijn werk gebruik. Vooral Google doc zou toch erg handig moeten zijn, maar is niet echt nodig. Op de afdeling Mediabeheer komen wij er mondeling wel uit.

Maar privé ben ik erg blij met mijn iGoogle pagina. Daar staan de dingen op die ik graag direct wil lezen zoals : nieuws, agenda, weer, google reader, uitzending gemist...
En dan heb ik het nog alleen over mijn startpagina. Dan heb ik het nog niet over de tabbladen 'fun & games' en 'communicatie', waarin de woordenboeken staan en vertaalservice.
Dan natuurlijk Flickr en YouTube en voor een deel Facebook (gebruik ik erg weinig, deels door tijdgebrek)
Er zijn zo veel andere crea-dingen te doen! En mijn crea-cellen in mijn hoofd hoef ik niet voor mijn werk te gebruiken dus thuis barst ik weer van de energie.
Afgelopen weekend kwam de nieuwe Keramistengids uit van keramisten in Noord-Holland.



Zelf volg ik weer een cursus keramiek bij Margret Schilder in Cool, die mij beter inzicht in het glazuren gaat geven.
En dan daarnaast het maken van een ArtQuilt, een cursus gegeven door Ineke van Unen op de Artfarm.
Ga eens kijken op de links en verbaas je hoe kleurrijk deze ArtQuilts zijn