vrijdag 4 juni 2010

Ding 21: Aquabrowser My Discoveries.......

 Aquabrowser.....
woordenwolk.....
woordenspin.....

Ik ben geen bibliothecaris en heb dus ook nooit met een kaartenbak gewerkt. Ik kijk in feite als een klant naar de catalogi.
Met het 23 dingen account heb ik ingelogd bij de Openbare Bibliotheek Amsterdam en daar gezocht naar een boek over frivolité (een oude handwerktechniek). Ik heb daar een tag (kant) toegevoegd, maar het daarna niet meer terug kunnen vinden. Misschien heb ik toch niet begrepen wat ik er mee moet doen.
Bij het invullen van een zoekwoord verschijnt gelijk de woordenwolk. In dit geval waren er niet veel woorden rond het woord frivolité. Maar bij het zoekwoord 'tuin' word je overladen met woorden die je afleiden van je zoekstrategie. Zo stond er in de wolk van het woord 'tuin' ook Australië weergegeven en nieuwsgierig als ik ben heb ik dit dus aangeklikt. Bij de volgende wolk staat er 'André' tussen. Welke kant ga ik op??? Ik kom bij "André Rieu ,keizer van Australië" Zocht ik dat???
Dit geeft aan dat je door zo'n wolk aardig afgeleid kan worden. Het werkt verwarrend.
In het stuk " Is er nog toekomst voor de catalogus 2.0 "van Jan Klerk kon ik mij wel vinden in het volgende:
Als mensen willen vinden wat ze zoeken, moeten ze ook weten wat ze willen zoeken. Mensen zijn daarvoor sterk afhankelijk van aanbevelingen. Aanbevelingen, die op heel veel verschillende manieren georganiseerd kunnen worden. Dat kan de bibliothecaris verzorgen in de bibliotheek of op de website van de bibliotheek, maar dat kan ook volautomatisch worden gegenereerd op basis van je aankoop- of leengedrag. Zoals bijvoorbeeld bij Amazon.com en bij onze eigen Muziekweb gebeurt. Maar je kunt je ook laten inspireren door wat gewone mensen van een boek, cd of dvd vinden.

3 opmerkingen:

  1. Mooi verwoord én geciteerd! Zou je nog kort kunnen uitleggen hoe je ook al weer een link in de blog plaatst zonder de www? Mijn dank alvast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kan ook een voordeel hebben zo'n woordenwolk, bijv. als je niet precies weet hoe je moet omschrijven wat je zoekt, of op zoek bent naar relaties tussen zaken, maar wat Andre Rieu nou met een tuin te maken heeft kan ik ook niet helemaal bedenken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is duidelijk dat jij geen fan van André bent. Ik wel van Australië! En dat naar aanleiding van jouw wolk. Zo'n associatiewolk is een raar ding, hij brengt je op gedachten die soms helemaal niets met de ideeën in je hoofd te maken hebben. De aanbevelingen waar jij over schrijft lijken mij beter. Laten wij dat proberen te regelen voor het publiek en vice versa. Elkaar helpen in de zoektocht naar.. Dat lijkt mij geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen