donderdag 10 juni 2010

Ding 22: Bibliotheek 2.0

In het schematische overzicht van David Lee King (het bepalen van onze 2.0 factor in de bibliotheek) staan we in de 2de cirkel. We moeten nu de volgende stap gaan zetten.
Gaan we een bibliotheek blog opzetten?, widgets plaatsen op de site?, Delicious gebruiken?? Toch chatten? Flickr op de website?
Ik weet niet hoe, maar het is zonde om de 23 dingen kennis niet te gebruiken. In de 4de cirkel staat 'staff allowed te play', 'pilot projects' en 'experimentation'. Maar daarvoor moeten we eerst door de 3de cirkel... En dat is geen onbelangrijke stap. In deze cirkel staat immers 'wants to change' en 'ready to experiment'. Daar valt of staat alles mee.

En dan het stuk geschreven door het Management Team van de bibliotheek Haarlem. Ik heb het met plezier gelezen. In deze bibliotheek van de toekomst (nabij?) lijkt het mij heerlijk werken.Wat een groei maak je mee als je zo kunt veranderen.
Zeer binnenkort moet dit toch kunnen : (citaat uit het stuk)
 "Marisa, de vriendin van Nick zit in de trein naar haar werk een boek te lezen. Zij houdt niet van e-books en leest liever van papier. Marisa zoekt op haar iPhone via de bibliotheekwidget een nonfictieboek op over Pompeii, waar ze naar toe zullen gaan op vakantie. Het boek is niet beschikbaar bij Bibliotheek Kennemerland, maar zal binnen 24 uur bezorgd worden vanuit de landelijke bibliotheekmagazijnen. Marisa moet voor de service weliswaar betalen, maar dankzij de pijlsnelle thuisbezorging heeft ze dat er graag voor over".

Als laatste heb ik de toekomstige digitale bibliotheek van de VOB bekeken.
Erg leuk en zo zou het van mij mogen worden. Eén kanttekening heb ik toch wel.
Ik denk dat Casper, van 11 jaar, nooit een bibliotheek 'boekenlijstjes' widget op zijn Hives zal zetten.
Dat is 'not done' op die leeftijd. Dit is zeker door ouderen bedacht? Het is tijd om de doelgroep in dit soort zaken te betrekken.
De toekomstige biebsite van Vera vind ik wel reëel.

1 opmerking:

  1. En zo kom je ook weer bij het 100 talenten verhaal: Laat kinderen en jongeren meedenken. Wat willen zij? en haak daarop in, dan krijg je een goede basis voor het bibliotheekwerk (maar blijf wel reëel)

    BeantwoordenVerwijderen