dinsdag 13 april 2010

Ding 9: Als na een maaltijd........info even laten zakken!

Nadat ik veel geleerd heb over het bloggen , RSS en foto's delen moet ik zeggen dat ik nu even een zucht geslaakt heb en de boel even moet laten zakken. 


Het bloggen vind ik geweldig leuk om te doen, maar moet er eerlijk bij zeggen dat ik niet weet of ik na deze 23 dingen dit voort ga zetten. Ik denk dat ik mijn privé tijd anders wil invullen. En laten we wel zijn, je wil ook dat het gelezen wordt. Je doet dit niet alleen voor jezelf.
Wel vind ik het erg leuk om een bijdrage te leveren aan andere (bibliotheek?) blogs. Op de blog van Jan K. las ik over de biebblog van Vlissingen en heb deze met veel plezier bezocht en bekeken. Ook de blog van Bibliotheek Nieuwengein is leuk. Nog één toe dan .....de blog van de Bibliotheek Brugge . Ik merkte dat ik op de blog van Vlissingen het langste bleef hangen.....dus leuk om te lezen. Zoiets moet toch mogelijk zijn voor Kennemerwaard? Maar ik realiseer mij dat de belangrijkste factor het publiek  is . Als zij het niet lezen en/of reageren blijft het éénrichting verkeer.
Het hele RSS was bij mij wel bekend, maar werd door mij niet gebruikt. Nu vind ik het erg handig en zal het zeker blijven gebruiken om snel op de hoogte te blijven van de nieuwtjes op mijn favoriete sites.
Voor de klanten in de bibliotheek zou dit toch echt een uitkomst zijn om goed op de hoogte te blijven van de activiteiten etc. Maar ik vraag mij af hoeveel klanten er werkelijk het bekende tekentje begrijpen ??
Misschien zou het handig zijn om enige uitleg te geven hierover? Stappenplan over het gebruik?? En dat op een leuke manier op de website plaatsen.?
Bij het woord RSS werd in mijn omgeving al gauw gedacht aan rsi.;(  Maar ik heb ze snel uit de droom geholpen.  Ik zie het tekentje wel veel meer ,nu ik er zelf mee bezig ben, maar of het zo'n gemeengoed is?
En dan de foto's.................ja......Geweldig, wat een plezier beleef ik daaraan. Dat is voor mij een genot om te ontdekken en dat ga ik veel vaker gebruiken. Visualisering is, wat mij betreft, het belangrijkste aspect van de informatie voorziening. Zowel als attentiewaarde (je aandacht wordt gegrepen) als retentiewaarde ( dit geeft aan de mate waarin je een bepaald onderwerp onthoudt / reproduceert).
Voor de bibliotheek zie ik daar wel mogelijkheden. Posters, aankondigingen op papier maar ook op de website. Speelse verrassingen om klanten te verleiden dat materiaal mee te nemen. Lijkt mij geweldig!

3 opmerkingen:

  1. He stekelroosje,

    waarom zouden we met de 23 dingers niet gezamenlijk een goede blog kunnen onderhouden? Gewoon mooie berichten over activiteiten, we schrijven ten slotte ook persberichten, we kunnen toch ook korte stukjes schrijven als de activiteit is geweest? Dan maak je er een leuke mix van met twitteropmerkingen.
    Je kunt het ook wellicht gebruiken om inbreng van de gebruikers te vragen. Dus na afloop van een lezing oid aan onze klanten vragen of zij kort iets willen zetten op onze site, onze blog.
    Zo wordt het langzamerhand en groeienderwijs groter en worden 'we' gelezen. Ik vind het wel de moeite waard om het verder te onderzoeken wat er mogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens, zomer65!
    Laten we vooral de kennis en mogelijkheden, die we nu leren, niet laten wegzakken.
    Wanneer beginnen we?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en misschien als vervolg op de 23 dingen een verkorte leuke en nuttige versie van de cursus voor klanten? Het lijkt me ook wel eens leuk om een blog van een bibliotheekbezoeker aan de site te koppelen.. wie weet nog wel effectiever als een klantenpanel?

    BeantwoordenVerwijderen